مشاوره زوج درمانی از زوج درمانگر

اگر رابطه‌ی شما با همسرتان چالش‌برانگیز شده، زمان را از دست ندهید! همه‌ی ما لیاقت تجربه‌ی‌ روابط شاد و عاشقانه و ایمن را داریم. با گرفتن نوبت مشاوره زوج‌درمانی ازدواجتان را بهبود بدهید. 

در ادمه با دلایل زوج درمانی و اهمیت مشاوره با یک زوج درمانگر برای بهبود روابط بین زوجین آشنا می‌شویم. همچنین در ادامه، مشاوران زوج درمانی کلینیک لیست شده‌اند. که می‌توانید با مطالعه بیوگرافی آنها به صورت آنلاین درخواست مشاوره زوج درمانی خود را ثبت نمایید.

زوج درمانی
رفیعه سادات شهیدی

رفیعه سادات شهیدی

فارغ التحصیل راهنمایی و مشاوره

سیده ساجده شیخ‌الاسلامی

سیده ساجده شیخ‌الاسلامی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

چرا مشاوره زوج‌درمانی موثر است؟

مشاوره زوج‌درمانی با یک زوج درمانگر چگونه کمک می‌کند؟

زوج درمانی چیست؟

مشاوره زوج درمانی، یکی از بهترین راه‌های بهبود روابط بین همسران است. در این روش زوج با شرکت در جلسات زوج‌‌تراپی، مشکلات و تعارضات خود را با درمانگر در میان می‌گذارند تا بتوانند آن‌ها را حل کنند. بخشی از مردم تصور درستی نسبت به این جلسات ندارند و گمان می‌کنند مشاوره زوج درمانی مفید نیست؛ در حالی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. مشاوره زوج درمانی با استفاده از تخصص و علمی که دارد‌، به‌راحتی می‌تواند به زوجین کمک کند تا ریشه مشکلات را بهتر ببینند. و فضای امنی ایجاد می‌شود تا هر دو طرف برای بیان و درک و فهمیده شدن صحبت کنند.

مشاوره زوج درمانی چه هدفی دارد؟

هدف اصلی زوج تراپی، افزایش درک همسران نسبت به یکدیگر و از بین بردن الگوهای ارتباطی ناسازگار میان آن‌ها است. زمانی که زوج‌ها در این جلسات شرکت می‌کنند؛ با نقاط قوت و ضعف خود آشنا می‌شوند و به این‌ صورت می‌توانند مشکلات خود را کاهش دهند.
بعضی از افراد تنها مشکل را از همسر خود می‌بینند؛ یا روش‌های غیرکارآمدی را برای حل تعارضات گوناگون به‌کار می‌بندند؛ از طرفی تحمل هیچ سختی را هم ندارند. در همه این موارد زوج‌درمانگر می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این نکته را هم در نظر بگیرید که راهکارهای روان درمانگر همیشه ساده نیست؛ گاهی اوقات افراد مجبورند که با شخصیت واقعی خود روبه‌رو شوند یا حتی برای رفع مشکلات، از بعضی تمایلات خود بگذرند؛ پس انتظار معجزه از روانشناس زوج درمانی را نداشته باشید.

زوج درمانگر کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زوج درمانگر فردی است که در زمینه روانشناسی تحصیلات دانشگاهی دارد و بعد از کسب دانش و آگاهی لازم، شروع به برگزاری جلسات درمانی مرتبط با کارش کرده است. سوال اصلی که اغلب زوج‌ها می‌پرسند این است که درمانگر آن‌ها باید از چه ویژگی‌هایی برخوردار باشد؟

تحصیلات زوج درمانگر

در بسیاری از مشاغل امروزی، افراد نیازی به تحصیلات دانشگاهی ندارند و حتی می‌توانند به‌صورت آزاد، مهارت‌های لازم را نیز کسب کنند؛ اما روانشناسی اینطور نیست. زوج درمانی مشاوره باید از تحصیلات مرتبط با کار خود برخوردار باشد و همیشه با شرکت در کارگاه‌های مختلف خود را به‌روز نگه‌دارد.

مهارت ارتباطی قدرتمند در مشاوره زوج درمانی

بهترین دکتر زوج درمانی، کسی است که از مهارت ارتباطی قدرتمند برخوردار باشد. بعضی از زوجین به‌راحتی نمی‌توانند مشکلات خود را در جلسات بیان کنند و حتی گاهی یکی از همسران، تمایلی به گفت‌وگو با روان‌ درمانگر خود ندارد. در چنین موقعیت‌هایی درمانگر باید با مراجعان ارتباط بگیرد و برای آنها فضایی امن ایجاد می‌شود تا به گفتگوی بدون قضاوت و امن پرداخته شود.

تجزیه و تحلیل مشاوره زوج درمانی

ممکن است زوج‌ها قبل از مشاوره زوج درمانی، با دوستان و آشنایان مختلف خود صحبت کرده ‌باشند؛ اما به راهکار مناسبی نرسیده باشند؛ از این رو یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زوج‌درمانگر تجزیه و تحلیل مشکلات زوجین است. درمانگری که شما با او صحبت می‌کنید، باید به حرف‌هایتان گوش کند و به شما کمک می‌کند مشکلات را از دریچه دیگری ببینید. به‌خاطر داشته باشید، بدون وجود این مهارت، زوج‌ها هیچ سودی از جلسات خود نمی‌برند.

صبوری زوج درمانگر

زوج‌های گوناگون مشکلات مختلفی دارند؛ گاهی حتی بعضی از مراجعان از اختلالات شخصیتی شدیدی رنج می‌برند؛ به همین دلیل بهترین دکتر زوج درمانی صبور است و در مقابل رفتار افراد گوناگون، رفتاری سنجیده از خود نشان دهد.

کلینیک زوج درمانی جلسات درمانی را چطور برگزار می‌کند؟

روال کلی تمام جلسات درمانی باید به این منوال باشد. درمانگر با مصاحبه اولیه و آشنایی با زوجین، جلسه را آغاز می‌کند؛ یعنی مراجعان شروع به معرفی خود می‌کنند و از مشکلاتشان می‌گویند. روان‌درمانگر در طول جلسه باید شناخت مناسبی نسبت به هردو طرف به‌دست بیاورد؛ بعد از اتمام مراحل آشنایی، روی مشکلات و حل آنها تمرکز می‌شود.
تعداد جلسات بسته به اینکه مقدار اختلافات هردو طرف چقدر باشد؛ متفاوت است. و نمی‌توان تعداد جلسات مشاوره زوج درمانی را عنوان کرد.

بهترین کلینیک مشاوره زوج درمانی

مرکز زوج درمانی مناسب، جایی است که از بهترین زوج درمانگرها و متخصصان برای خدمات‌رسانی به کیس‌های مختلف استفاده می‌کند. بسیاری از افراد در انتخاب مرکز زوج درمانی خود توجهی ندارند و به سادگی از هر کلینیکی وقت مشاوره می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود، در حل تعارضات خود موفق نباشند. توصیه ما به شما این است که قبل از شناسایی بهترین زوج درمانگر، به‌خوبی درباره مجموعه‌های مختلف تحقیق کنید و انتخاب درستی داشته باشید. اگر ساکن شهر شیراز یا تهران هستید، یا به دنبال زوج درمانگر آنلاین می‌گردیم از طروق زیر می‌توانید با مشاوران زوج درمانی کلینیک روانشناسی آگاه آشنا شوید.

زوج‌درمانی یکی از روش‌های روان‌درمانی است که روابط بین زوجین را بهبود می‌دهد. در مشاوره زوج‌درمانی، زن و شوهر باهم در اتاق درمان حضور پیدا می‌کنند و درمانگر سعی می‌کند مسائل هیجانی، جنسی، ارتباطی و خانوادگی آنان را بررسی کند. زوج‌درمانگر، به زوجین کمک می‌کند بتوانند یکدیگر را بهتر بشناسند؛ با چالش‌ها و نگرانی‌های خود به بهترین شکل برخورد کنند. و ارتباط سالم‌تر و شکوفاتری را تجربه کنند.

سوالات متداول

آغاز فرایند زوج‌درمانی اثربخش با مشارکت زوجین اتفاق می‌افتد. وقتی مشکلات ارتباطی با گفتگو حل نمی‌شوند و زندگی زناشویی شما پر از دعواها و شکایت‌های تکراری می‌شود شما به کمک نیاز دارید. مشکلات رابطه‌ی جنسی، اختلاف‌نظر در شیوه‌ی فرزندپروری یا نحوه‌ی مدیریت پول، بحث و جدل‌های بی‌انتها یا تجربه‌هایی مانند خیانت از مواردی هستند که لازم است به زوج‌درمانگر مراجعه کنید.

زوجینی که رابطه خود را به تازگی آغاز کرده‌اند هم می‌توانند برای تقویت پیوندشان به زوج‌درمانگر مراجعه کنند. اما مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند در انتخاب همسر خود دقت نظر کافی را داشته باشند.

اگر در ازدواج شما آزار جسمانی یا هیجانی وجود دارد، تا توقف کامل این آزار نمی‌توان انتظار بهبودی داشت. گاهی آزار جسمانی و هیجانی در رابطه مربوط به دلبستگی ناایمن یا تجربیات گذشته‌ی یکی از زوجین است. بنابراین در بعضی از موارد نیاز است که زوجین از روان‌درمانی فردی نیز برای مشکلات فردی خودشان استفاده کنند تا زوج‌درمانی اثربخش باشد.

اگر علاقه داشته باشیم خودمان را بهتر بشناسیم، هیجانات و افکارمان را درک کنیم و مهارت‌های ارتباطی‌مان را بهبود بدهیم نتایج زوج‌درمانی مثبت‌تر خواهند بود. هرچه کمتر یکدیگر را مخالف هم بدانیم و بیشتر سعی کنیم مثل یک تیم عمل کنیم اثربخشی زوج‌درمانی بیشتر است.

هرقدر توانایی همدلی بالاتری داشته باشیم و روابط گذشته‌ی ما امنیت بیشتری داشته باشند، احتمال موفقیت زوج‌درمانی بیشتر است؛ البته زوج‌درمانی روی مهارت همدلی و احساس امنیت زوجین نیز کار می‌کند.

اهداف مشاوره زوج درمانی چیست؟

زوج درمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخه‌های روان درمانی شناخته می‌شود؛ که هدف اصلی آن بهبود کیفیت زندگی زناشویی است. داشتن یک رابطه عاطفی خوب و سالم به همسر خود، استرس و چالش‌های زندگی را کمتر کرده و به آرامش بیشتر در زندگی منجر می‌شود. همچنین در زیر برخی از مهم‌ترین اهداف مشاوره زوج درمانی را بررسی می‌کنیم:

  • بهبود ارتباط زوجین و تقویت آن
  • شناسایی و حل مشکلات روزمره و اختلافات زناشویی با هدف بهبود آنها
  • توسعه مهارت‌های زوجین، در جهت مدیریت تعارضات 
  • تقویت هماهنگی بین زوجین برای رسیدن به اهداف مشترک

زوج درمانی، به عنوان یک راه حل مناسب برای پیشگیری از تبدیل مشکلات کوچک زندگی زناشویی به مشکلات بزرگ؛ و جلوگیری از جدایی عاطفی و طلاق شناخته می‌شود. و زوجین در جلسات مشاوره زوج درمانی با آموزش مهارت‌های لازم، روابط عاطفی خود را سالم و شاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید