بهترین روانشناس کودک

مشکلات کوچک کودکی، در صورت حل نشدن، با کودک رشد پیدا می­‌کنند و به هنجارهای بزرگی در سنین بالا تبدیل می­‌شوند. از همین رو مراجعه به دکتر روانشناس کودک، در صورت مشاهده هرگونه علائمی که نشان دهد کودک شما نیاز به صحبت دارد، یک الزام است. برای این‌کار شما می­‌توانید لیست روانشناسان کودک کلینیک آگاه را در زیر مشاهده نمایید. و به صورت آنلاین درخواست مشاوره کودک خود را ثبت نمایید.

همچنین اگر ساکن شیراز می‌باشید؛ می‌توانید از صفحه مربوطه، بهترین روانشناس کودک شیراز را برای فرزند خود انتخاب نمایید. و اگر ساکن تهران می‌باشید، به صفحه مربوط به بهترین روانشناس کودک تهران مراجعه نمایید. 

مشاوره روانشناس کودک برای بهبود مشکلات کودکان
مریم کشت پرور

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

زهرا ثابت

دکتری تخصصی روانشناسی

فرشته فرضعلی روانشناس

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

بهرام جهانگیری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

محمد صادق گل رو روانشناس تهران کلینیک آگاه

فارغ التحصیل روانشناسی تربیتی

مریم کرمی

کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی

پردیس شهوند

کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی

معصومه بدیهی روانشناس شیراز کلینیک آگاه

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

اعظم نمازی

کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

برخلاف اعتقادی که اکثر مردم دارند و فکر می‌­کنند کودکان به اقتضای سنی که دارند، دچار مشکلات شدید روانی نمی­‌شوند و به روانشناس کودک نیاز ندارند، مشاور کودک، یک هویت بسیار مهم در زندگی کودکان به شمار می­‌آید. عدم توجه به مشکلات رفتاری کودکان و دیدن علائم و نشانه­‌های مخرب در شخصیت آن­ها و نادیده گرفتنشان، در آینده از کودک شما شخصیت اجتماعی و فردی سالم نمی­‌سازد.

چگونه می­‌توان روانشناس کودک خوب پیدا کرد؟ بهترین روانشناس کودک چه کسی است؟ برای مراجعه به دکتر روانشناس کودک، چه علائمی را باید در رفتار کودکمان مشاهده کنیم؟ و.. برای دریافت پاسخ این سوالات با ادامه این محتوا همراه باشید.

روانشناس کودک کیست؟

همان­طور که از نام این عنوان پیداست، مشاوره کودک، به شخصی گفته می‌­شود که کودک را در زمینه مشکلات فردی، رفتاری، شناختی و عاطفی راهنمایی می­‌کند. یک روانشناس کودک موظف است برای بهبود سلامت روانی کودک تلاش کند و حتی با والدین کودک نیز صحبت کند و رفتار درست با کودکشان را به آن­ها آموزش دهد.

در وهله اول شناسایی دقیق مشکلات کودک و سپس اقدام برای درمان کودک به عنوان دو حرکت مهم برای مشاوره کودک به شمار می‌­آیند.

بهترین روانشناس کودک چه کسی است؟

بهترین مشاور کودک باید بر اساس اصول انتخاب روانشناس کودک، شناسایی شود. در مورد گزینش هر مشاوری، اینکه شما ویژگی­های آن مشاور را بررسی کنید، بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه، به منظور انتخاب بهترین مشاوره بچه­ها، لازم است که نکات زیر را در نظر بگیرید.

  • تخصص در زمینه مشاوره کودک
  • داشتن مهارت و تجربه کافی برای مشاوره کودک
  • توانایی برقراری ارتباط با کودکان
  • توانایی برقراری ارتباط با والدین کودکان
  • داشتن حس مسئولیت­پذیری به عنوان یک روانشناس کودک

قابل توجه است که ارتباط گرفتن کودک با روانشناس، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که اگر کودک نتواند از روانشناس خود حس خوبی دریافت کند، قطعا به راهنمایی­‌ها و مشاوره­‌های او نیز توجه نخواهد کرد.

چرا مراجعه به مرکز مشاوره کودک نیاز است؟

برقراری ارتباط با افراد، رفتن به مدرسه، محیط خانواده، رفتار پدر و مادر، ارتباط با خواهر و برادر و هم سالان و.. همه و همه هستند که ممکن است مشکلات رفتاری، ذهنی و روانی را برای کودک به ارمغان آورند. از همین رو مراجعه به مرکز مشاوره کودک، به منظور حل و فصل مشکلات و نیازهای کودک، به عنوان یک نیاز اساسی تعریف می‌­شود؛ چرا که در آینده همین کودکان هستند که جامعه بزرگسالان را تشکیل می­دهد؛ همچنین افزون بر جنبه اجتماعی، جنبه فردی پرورش صحیح نیاز بسیار حائز اهمیت به شمار می­‌آید. دست‌ه­ای از ویژگی­­‌هایی که به شما نشان می­دهند چرا باید کودکتان را در صورت وجود علائم و نشانه­‌های مخرب، به مرکز روانشناس کودک، ببرسید، شامل موارد زیر می­شوند:

  • کمک به رشد و پرورش صحیح کودک
  • آموزش مهارت­های رفتاری درست
  • امکان درمان مسائل روانشناختی

ویژگی­‌های رفتاری مهمی که نشان­ می­دهند کودک شما به روانشناس و مشاوره نیاز دارد

در ادامه اینکه گفتیم چرا مراجعه به روانشناس ضرورت دارد، نیاز است به ویژگی­ها و علائمی اشاره کنیم که در صورت مشاهده هر یک از آن­ها، می­توان پی برد که فرزند شما نیاز به روانشناس کودک دارد:

  • مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه و تنش‌­های عصبی در کودک
  • علائم خودآزاری و آسیب زدن به خود
  • تغییر ناگهانی رفتار
  • عدم ارتباط درست با همسن و سالان خود
  • عدم تلاش برای درس خواندن و بی اهمیت بودن نسبت به مسئولیت­‌ها
  • روابط اجتماعی آسیب‌­پذیر
  • گوشه گیری و رفتن به حالت انزوا بدون صحبت کردن

هرکدام از این علائم می­‌توانند ریشه در شرایط نامطلوب دیگر داشته باشند. مراجعه به روانشناس کودک، بهترین راه برای مقابله با رفتارهای نادرست کودک و اطمینان از پرورش درست شخصیت او، از همان کودکی است.

کلینیک روانشناسی آگاه، به عنوان یک مرکز روانشناسی برتر در کشور، می­تواند در مسیر مراجعه به بهترین روانشناس کودک، همراه و همیار شما باشد و به کودک شما کمک خواهد کرد که از مشکلات و ناسازگاری­‌های دوران کودکی رهایی پیدا کند. همچنین اگر شما ساکن تهران یا شیراز نیستید؛ می‌توانید از خدمات روانشناس کودک آنلاین استفاده نمایید.

چرا به روانشناس کودک مراجعه کنیم؟

  • تاثیر مهم دوران کودکی در زندگی آینده افراد
  • دشواری‌های مسیر فرزندپروری از نوزادی تا پایان نوجوانی
  • نقش موثر در بهبود رابطه والدین و فرزندان

مشاوره کودک چگونه عمل می‌کند؟

  • ایجاد محیطی امن و قابل‌اعتماد برای کودک
  • استفاده از بازی‌درمانی برای کاهش نشانه‌های مشکلات سلامت روان
  • مشاوره به والدین برای حضور اثربخش در مسیر رشد فرزندان

کودکان از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه هستند و در سراسر دنیا برنامه‌های گسترده‌ای برای پرورش، بهبود سلامت جسمی و روانی و مراقبت از آنان در برابر ضربه‌های روانی وجود دارد. والدین آگاه می‌توانند مانند باغبانی ایمن در فرایند رشد و پرورش کودکانشان حضور موثری داشته باشند و ظرفیت‌های آنان را شکوفا کنند. مسیری که با روان‌درمانی و مشاوره کودک، می‌تواند فرایند سالم‌تری بیابد.

بله. شما می‌توانید با دریافت نوبت مشاوره از کلینیک آگاه با یک روان‌شناس کودک ارتباط برقرار کنید و در مورد تمام مسائل پیش از بارداری، بارداری و مراقبت از نوزاد مشورت کنید.

مشکلات روان‌شناختی بارز مانند نقص توجه و بیش‌فعالی، اختلالات طیف اوتیسم، مشکلات تغذیه و اختلالات خوردن، مشکلات اضطرابی کودکان (اضطراب جدایی، ناخن جویدن و…)، مشکلات دفع و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، اختلالات گفتاری، افسردگی کودکان و مسائل مربوط به کنترل تکانه از جمله مسائلی هستند که برای کودکان چالش ایجاد می‌کنند.

مشکلات ارتباطی و تحصیلی در کودکان، افسردگی کودکان، خشم انفجاری، نوسان خلقی و مسائل هیجانی در ارتباط با گروه همسالان و والدین می‌تواند از چالش‌های این دوره باشد.

در مشاوره کودک، به دلیل اهمیت استقلال و خودمختاری در این رده سنی، فضای درمان بین درمانگر و مراجع باقی می‌ماند و والدین (مگر در جلسات خانواده‌درمانی) حضور ندارند.

برای روان‌درمانی کودکان، میزان مداخله‌ی والدین بستگی به نوع مشکل کودک دارد و گاهی لازم است والد و کودک هر دو در جلسات حضور داشته باشند.

همچنین در مشاوره‌های «رابطه والد و کودک» جلسات بیشتری با حضور والدین برگزار خواهد شد.

در بخش کارگاه‌های عمومی، دوره‌های آموزشی برای والدین و کودکان قرار گرفته است. بعضی از دوره‌ها آفلاین هستند و می‌توانید ویدیوی ضبط‌شده آن‌ها را تهیه کنید. همچنین کارگاه‌هایی در تهران و شیراز برای رشد مهارت‌های کودکان برگزار می‌شود.

بله؛ روانشناس کودک با ایجاد فضای امن و بالا بردن ظرفیت روانی برای هیجانات و استرس، کمک می‌کند کودکان و نوجوانان تصمیمات بهتری بگیرند و در برابر چالش‌های این مسیر تاب‌آورتر باشند.

اما برای دریافت خدمات مربوط به مشاوره تحصیلی، انتخاب رشته و مشاوره کنکور لازم است در بخش مشاوره شغلی و تحصیلی نوبت بگیرید.

خدمات گوناگون کلینیک آگاه برای مشاوره از پیش از بارداری تا بزرگسالی می‌تواند دلیل خوبی باشد. همچنین همراهی روان‌پزشک در تیم آگاه و مشاورانی که به صورت تخصصی روی مشکلات کودکان، رابطه‌ی والد و کودک کار کرده‌اند و خودشان درمان فردی و آموزش‌های مناسبی دریافت کرده‌اند.

اتاق بازی برای بازی درمانی در شعبه‌ی تهران و شیراز از دیگر امکانات کلینیک آگاه است.