تست افسردگی بک

پرسشنامۀ افسردگی بک یا به‌اختصار BDI، یک تست روانشناختی معتبر است که شدت علائم افسردگی را می‌سنجد. این تست را دکتر «آرون تی بک» آماده کرد و اولین بار در سال 1961 منتشر شد. تست افسردگی بک 21 سوال دارد که هر کدام با یکی از نشانگان افسردگی مرتبط است.

اگرچه تست افسردگی بک یک آزمایش تشخیصی نیست اما کمک می‌کند به احساسات خود در هفتۀ گذشته فکر کنید و اگر افسرده‌اید متوجه نشانه‌های آن و شدت افسردگی خود بشوید. همچنین می‌تواند کمک کند تغییرات در علائم افسردگی‌تان را در طول فرایند درمان بسنجید.

برای انجام تست افسردگی بک به صورت رایگان، از طریق فرم زیر می‌توانید اقدام نمایید.

اعتبار تست افسردگی بک

مطابق مقالۀ وبسایت very well mind، تست افسردگی بک روایی و پایایی خوبی دارد و در پژوهش‌ها برای سنجش افسردگی استفاده می‌شود. گویه‌های پرسشنامه ارتباط خوبی باهم دارند و ساختار یکسانی را اندازه می‌گیرند؛ همچنین با سایر علائم روانشناختی مثل اضطراب ارتباط ندارند.

لازم است توجه کنیم در تست افسردگی بک، خودِ فرد بر اساس درکی که از علائمش دارد به سوالات پاسخ می‌دهد. بعضی افراد متوجه میزان رنجشان هستند اما بعضی ممکن است نشانه‌هایشان را نادیده بگیرند یا بزرگ‌نمایی کنند.

اگر حدس می‌زنید علائم افسردگی را دارید، لازم است با یک روانشناس خوب صحبت کنید. جلسات ارزیابی کلینیک روانشناسی آگاه کمک می‌کنند به درک بهتری از مشکلتان برسید؛ همچنین با درمانگر مناسبتان ارتباط بگیرید.

دریافت مشاوره افسردگی

بهترین زمان انجام تست افسردگی بک

اگر احساس می‌کنید علائم افسردگی دارید و می‌خواهید میزان آن را بسنجید، می‌توانید از تست بک استفاده کنید. انجام تست افسردگی بک زمان کمی می‌گیرد و حتی می‌توانید در طول رواندرمانی برای سنجش بهبود افسردگی‌تان از آن استفاده کنید.

نحوه انجام دادن تست افسردگی بک چگونه است؟

تست افسردگی بک، 21 سوال چهار گزینه‌ای دارد و لازم است گزینه‌ای را انتخاب کنید که بیشترین نزدیکی را به حالات شما دارد. لازم است فارغ از نظرات دیگران راجع به خودتان و صرفا بر اساس چیزی که از درون حس می‌کنید به سوالات پاسخ بدهید.

تفسیرهای افسردگی بک

مطابق وبسایت flexikondoccheck، نمره‌ای که در انتهای تست دریافت می‌کنید، مطابق جدول زیر تفسیر می‌شود:

نمره

از نظر بالینی دچار افسردگی نیستید یا بهبود یافته‌اید

افسردگی خفیف

افسردگی متوسط

افسردگی شدید

چرا باید تست افسردگی بدهیم؟

همۀ ما ممکن است گاهی اوقات غمگین و ناراحت باشیم اما افسردگی به معنای غمگین بودن نیست. افسردگی مجموعه‌ای از نشانگان و علائم است که فرد را از درون آزار می‌دهد و کم‌کم زندگی و کارش را مختل می‌کند. احساس مداوم ناامیدی و غم، خستگی، افکار مرگ‌آلود و تغییراتی در اشتها و خواب از علائم افسردگی‌اند. افسردگی قابل درمان است اما اولین قدم برای درمانش این است که بدانیم آیا علائم وجود دارند یا نه. تست افسردگی کمک می‌کند وجود و شدت نشانه‌های افسردگی را متوجه شویم.