مشاوره فردی

انواع اضطراب، افسردگی، وسواس، ترس‌ها و فوبیا، مشکلات روان‌تنی، سردردهای عصبی، معده‌دردهای عصبی و … را درمانگران و مراجعین کلینیک آگاه بارها و بارها با همکاری یکدیگر و استفاده از علم به روز، شکست داده اند. همچنین بسیاری از درمانگران توانمندی که امروز در سراسر کشور مشغول به کار هستند در دوره‌های آموزشی کلینیک آگاه شرکت کرده و مدارک معتبر دریافت نموده‌اند.

در ادامه لیست مشاوران فردی کلینیک آگاه قرار گرفته است که می‌توانید با مطالعه بیوگرافی آنها، درخواست مشاوره فردی خود را با روان درمانگر فردی مد نظر خود به صورت آنلاین ثبت نمایید تا برای ثبت نوبت از طرف کلینیک با شما تماس گرفته شود.

کلینیک آگاه، با دو شعبه در تهران و شیراز و همچنین به صورت آنلاین آماده ارائه خدمات روان درمانی به شما عزیزان می‌باشد؛ که برای دریافت جلسه مشاوره فردی در شیراز و همچنین جلسه مشاوره فردی در تهران، روان‌درمانگران لیست زیر آماده ارائه خدمات مشاوره فردی می‌باشند.

مشاوره بزرگسال
پروانه یزدی

پروانه یزدی

فارغ التحصیل روانشناسی عمومی

سارا همتی، روانشناس تهران کلینیک آگاه

سارا همتی

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی

احسان بدایت

احسان بدایت

دکتری(کاندیدا) روانشناسی بالینی

محسن بدخشان

محسن بدخشان

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

ریحانه نیک گو روانشناس تهران کلینیگ آکاه

ریحانه نیک‌گو

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

دکتر حمیده نقیبی روانشناس تهران کلینیک آگاه

دکتر حمیده نقیبی

دکتری روانشناسی سلامت

فخری تاجیک زاده

دکتر فخری تاجیک زاده

دکتری تخصصی روانشناسی بالینی

نوشین براهیمی

دکتر نوشین براهیمی

دکتری روانشناسی عمومی

حانیه چاوشی

حانیه چاوشی

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز

زبیده دهقان

دکتر زبیده دهقان منشادی

دکتری روانشناسی

زهرا قمصری زاده روانشناس کلینیک اگاه

زهرا قمصری

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

زهرا عابدی

زهرا عابدی

کارشناسی ارشد مشاوره، علوم و تحقیقات تهران

زهرا حسنی اردکانی

دکتر زهرا حسنی اردکانی

دکتری روانشناسی

دکتر ماریه دهقان منشادی

دکتری مشاوره خانواده

مرضیه شهامت منش

مرضیه شهامت منش

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی

مائده میرغیاثی رواندرمانگر شیراز

مائده میرغیاثی

کارشناسی ارشد روانشاسی

میترا کامران

دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران

حسن اسدی لاری

حسن اسدی لاری

کارشناسی ارشد، روانشناسی شخصیت

سجاد ناصری نیا

سجاد ناصری نیا

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی

مهشید عزیزی

دکتر مهشید عزیزی

دکتری روانشناسی

سیده ساجده شیخ‌الاسلامی

سیده ساجده شیخ‌الاسلامی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

مهسا طیبی روانشناس شیراز کلینیک آگاه

مهسا طیبی

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی

احمدرضا شریفی پور

احمدرضا شریفی پور

دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی

مشاوره علی رفاهی روانشناس شیراز کلینیک اگاه

دکتر علی رفاهی

دکتری تخصصی، روانشناسی بالینی

کیان عباسی

کیان عباسی

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی

الهه فقیهی

الهه فقیهی

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی

الهام نیک فر روانشناس تهران کلینیک روانشناسی اگاه

الهام نیک‌فر

کارشناسی ارشد، روانشناسی

حانیه قاسمی، روانشناس تهران کلینیک آگاه شعبه تهران

حانیه قاسمی

کارشناسی ارشد، روانشناسی

علی نیک سرشت

علی نیک سرشت

دانشجوی دکتری، روانشناسی شناختی

محمد علی صفری

محمد علی صفری

فارغ التحصیل روانشناسی صنعتی _ سازمانی

مرجان رضازاده

مرجان رضازاده

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

کاظم اصغری، روانشناس تهران کلینیک آگاه شعبه تهران

کاظم اصغری

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

مهری مهرمنش

دکتر مهری مهرمنش

کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی از دانشگاه تهران

راضیه میر هاشمی رواندرمانگر

راضیه میرهاشمی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

فاطمه آزاد

فاطمه آزاد

فارغ التحصیل روانشناسی، دانشگاه خاتم

مصطفی فیروزی

مصطفی فیروزی

کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت

زهرا زم

زهرا زم

کارشناسی ارشد مشاوره

زهرا محمدی

دکتر زهرا محمدی

دکتری تخصصی روانشناسی بالینی

زهرا شیرین

دکتر زهرا شیرین

دکتری تخصصی، مشاوره

محمد اسماعیلی

محمد اسماعیلی

فارغ التحصیل روانشناسی تربیتی

اردلان دان ژه روانشناس کلینیک اگاه در تهران

اردلان دان‌ژه

فارغ التحصیل روانشناسی بالینی

مریم ره پیما روانشناس اگاه در تهران

مریم ره‌پیما

فارغ التحصیل روانشناسی تربیتی

حمیده مصور، روانشناس آنلاین کلینیک آگاه

حمیده مصور

کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده

دکتر فاطمه عباسی روانشناس شیراز کلینیک آگاه

دکتر فاطمه عباسی

دکتری، روانشناسی بالینی

محدثه معصومی

محدثه سادات معصومی

دانشجوی دکتری، روانشناسی بالینی

دانشجوی دکتری، روانشناسی بالینی

 آشنایی با اهداف مشاوره فردی

این روزها همه ما در طول روز در معرض تجربه احساساتی نظیر خشم، غم، افسردگی و ناامیدی هستیم؛ کنترل نکردن این احساسات ناخوشایند کیفیت زندگی ما را کاهش می‌دهد. گفتگو با یک روانشناس مجرب به شناخت احساسات و مدیریت هیجانات کمک می‌کند و برای ما الهام بخش است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم راهنمای کاملی درباره مشاوره فردی در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی یا individual counselling جلسه‌ای بین درمانگر و درمانجو است که همه افراد در هر سنی می‌توانند از آن بهره‌ ببرند. هدف از برگزاری این جلسه؛ حمایت از درمانجو و کمک به رشد و شکوفایی او در شرایط چالش‌برانگیز زندگی است.

سالیان پیش تصور عموم بر این بود که افرادی با اختلالات روانی شدید، که درگیر هذیان و توهم هستند یا به اصطلاح عامیانه دیوانگان به جلسه مشاوره فردی نیاز دارند. درحالی‌که با گذشت زمان، این نگاه نادرست تعدیل پیدا کرد و افراد با دید منطقی و منصفانه در مورد مشاوره فردی قضاوت می‌کنند و نظر می‌دهند.  

در حال حاضر با رشد آگاهی جمعی همه افراد ضرورت بهره‌مندی از رواندرمانی فردی را احساس می‌کنند و برای اینکه بتوانند با تغییرات زندگی نظیر از دست دادن عزیزان و اعضای خانواده، رنج مهاجرت یا ازدواج کنار بیایند یا برای مقاطع مختلف زندگی مانند انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شریک زندگی تصمیمات درستی بگیرتد از مشاوره فردی استفاده می‌کنند.

سایر بحران‌های و چالش‌های زندگی که در مواجهه با آن می‌توان از جلسات روان درمانی فردی استفاده کرد، شامل موارد زیر است.

  • تغییرات شغلی یا ورشکستگی
  • اضطراب و وسواس
  • سوءمصرف مواد مخدر و الکل
  • چالش‌های روابط والدین و فرزندان
  • خشونت خانگی
  • تجربه تجاوز
  • هویت جنسی
  • اختلالات اشتها

چرا باید از مشاوره فردی استفاده کنیم؟

ضرورت مشاوره فردی یکی از مسائل مهمی است که بر تمایل به شروع جلسات مشاوره و پیگیری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. در صورتی که مشکلی در زندگی شخصی یا محیط کاری دارید، نمی‌توانید از زندگی لذت ببرید یا بر روی کار یا تحصیل خود تمرکز کنید، بهتر است دنبال مشاوره فردی باشید.

زیرا ناراحتی و مشکلی که دارید موجب تجربه احساسات منفی و ناخوشایندی مانند غم، ناراحتی، افسردگی، خشم یا اضطراب می‌شود. مدیریت نکردن این احساسات منفی بر رفتارهای شما تاثیر می‌گذارد و موجب تصمیم‌گیری‌های نادرست، رفتارهای پرخاشگرانه یا انفعال و سستی می‌شود. بنابراین بهتر است روی این هیجانات تامل کنید تا با مزمن شدن آن‌ها، درگیر عواقب ناخوشایند نشوید.

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، سالیان پیش اغلب افراد از مشاوره فردی استقبال نمی‌کردند. دلایل متعددی برای امتناع آن‌ها برای حضور در جلسات وجود داشت؛ به طور مثال برخی از افراد نگران حرف مردم بودند یا نگران بودند صحبت‌هایی که در جلسه می‌کنند محرمانه نماند و به گوش اطرافیانشان برسد. برخی دیگر از افراد از صحبت کردن درباره احساسات و شرایطشان شرمگین می‌شدند و دوست نداشتند درباره محدودیت‌ها و مشکلات زندگیشان صحبت کنند.

به مرور زمان اهمیت سلامت روان و تاثیر آن بر بهبود روابط فردی، شغلی و افزایش کیفیت زندگی مشخص شد و قشرهای مختلف جامعه حاضر به استفاده از مزایای مشاوره فردی شدند.

مشاوره فردی چقدر طول می‌کشد؟

یکی از سوالات متداول درباره مشاوره فردی مربوط به مدت زمان هر جلسه و تعداد جلسه درمانی مورد نیاز است. زمان هر جلسه ثابت و مشخص است و بین 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. اما تعداد جلسات و طول دوره درمان ثابت نیست و برای هر فرد بستگی به شرایط و نیازهایش دارد.

به طور مثال ممکن است فردی در محیط کار با رئیس یا همکاران مشکل داشته باشد و بعد از چند جلسه درمانی بتواند هیجانات خود را بشناسد و ارتباطات خود را بهبود بخشد؛  اما فردی دیگر از سال‌های کودکی با مسئله سوگ و از دست دادن روبه‌رو باشد و در حال حاضر درگیر اضطراب شود. قطعا آسیب‌ها و مشکلات مزمن برای درمان به مدت زمان طولانی‌تری نیاز دارند تا فرد بهبود پیدا کند.

چه انتظاری از جلسه مشاوره فردی داشته باشیم؟

اولین جلسه مشاوره روانشناس فردی بر جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات از زندگی شخصی، کاری و شرایط درمانجو متمرکز است. روانشناس در این جلسه اطلاعات دقیق و کاملی در سلامت جسمی و روانی و وضعیت عاطفی درمانجو به دست می‌آورد و از اضطراب‌ها و نگرانی‌های او باخبر می‌شود.

ممکن است صحبت کردن درباره وضعیت فعلی و شرایط گذشته درمانجو چند جلسه طول بکشد تا درمانگر بتواند تصویر واضحی از شرایط داشته باشد و برای حل تعارضات و برطرف کردن نگرانی‌ها و اضطراب‌های درمانجو مداخله موثری انجام دهد. بنابراین اگر چند جلسه ابتدایی شروع روان درمانی به توصیف وضعیت بگذرد، درمانجو نباید نگران و ناراحت شود، زیرا این شرایط طبیعی است.

البته درمانجو می‌تواند در جلسه اول مشاوره فردی درباره شیوه و سبک درمان اطلاعاتی کسب کند و در مورد اینکه این شیوه برای او موثر است یا نه تصمیم‌گیری نماید.

نکته مهم دیگری که درمانجویان در مشاوره فردی باید از آن اطلاع داشته باشند این است که معمولا اغلب افراد در چند جلسه اول مشاوره احساس خوشایندی در مورد بازگو کردن مشکلات خود ندارند. بعد از چند جلسه و مشاهده احساس همدلی مشاور، کم کم درمانجو احساس امنیت می‌کند و می‌تواند با آرامش بیشتری در جلسات شرکت کند. البته اگر شما برایتان برگزاری جلسه به صورت آنلاین و غیر حضوری راحت‌تر باشد؛ می‌توانید از خدمات مشاوره فردی آنلاین کلینیک آگاه استفاده نمایید و به صورت آنلاین جلسه مشاوره دریافت کنید.

مزایای مشاوره فردی چیست؟

 روانشناس فردی با تشخیص و درمان اختلالات روانی مانند وسواس، اضطراب، افسردگی و اختلالات شخصیتی موجب افزایش اعتماد به نفس و خود آگاهی می‌شود. کسی که برای تصمیمات و انتخاب‌های مهم زندگی از حمایت مشاور استفاده می‌کند بینش دقیقی درباره آینده تحصیلی، شغلی و روابط عاطفی خود دارد و احساس رضایت بیشتری از زندگی دارد. اما مزیت مشاوره فردی محدود به احساس رضایت و تصمیم‌گیری‌های درست نیست و شامل موارد زیر هم می‌شود.

  • فردی که در جلسه مشاوره شرکت می‌کند از بیان احساسات خود ترس یا شرم ندارد و بدون نگرانی از قضاوت دیگران می‌تواند نظرات خود را ابراز کند.
  • اختلالاتی نظیر افسردگی، اضطراب، وسواس با جلسه روان درمانی فردی درمان می‌شوند.
  • کسی که در جلسات روان درمانی شرکت می‌کند می‌تواند نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و مسائل و چالش‌های زندگی خود را به شکل مناسب و کارآمدی حل کند.
  • یکی دیگر از مزایای مهم شرکت در جلسه مشاوره فردی، مشخص شدن مرزها در روابط بین فردی است. برخی از افراد به دلیل آشنا نبودن با هیجانات، محدودیت‌های جسمی و عاطفی خود نمی‌توانند ارتباط موثری برقرار کنند. شرکت در جلسات مشاوره به این افراد کمک می‌کند تا مرزبندی دقیقی مطابق با انتظارات و محدودیت‌های خود ایجاد کنند.

برخی از افراد تصور می‌کنند هزینه‌ای که بابت مشاوره فردی می‌پردازند هدر می‌رود، درحالی‌که هزینه جلسات روان درمانی فردی نوعی سرمایه‌گذاری است که آینده و سلامت روان فرد را تضمین می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید